Hitta balansen




Att uppslukas, känna det lilla pirret som surrar i kroppen av glädje som du aldrig vill ska ta slut och därför slutar du inte. Likt Alfons Åberg ska du bara….. bara träna en kvart till, bara läsa ett kapitel till, sticka några varv till, klara en level till. ”Vänta inte med maten”, säger du, ”jag äter lite senare”.

Häromdagen gick jag helt upp i skrivandet. Jag satt med en novell och glömde tid och rum, sköt på middagen (min partner var bortrest) och gick och lade mig ett par timmar senare än vanligt. Jag var helt inne i min text. Det var ju så roligt! Uppe i varv som jag var, snurrade tankarna i huvudet så att jag hade svårt att somna när jag väl kom i säng men jag var rusig av glädje.

Den lilla avvikelsen från min dagsrutin var tillräcklig för att jag skulle känna mig trött och energilös dagen efter. Det var till och med så att jag inte hade lust att skriva mer och kände mig blockerad inför att jag skulle skriva något till bloggen. Jag hade ju inget att säga annat än att jag var trött.

Balans in livet har det pratats om länge och jag har alltid sett karriären i den ena vågskålen och familjelivet i den andra. Först på senare år har jag kommit underfund med att jag behöver balans även inom de områden som jag lägger i vågskålarna.

Det kan vara oerhört frustrerande att behöva säga stopp i ett lustfyllt ögonblick men efter mina tidigare erfarenheter av stress har begränsad batteritid så jag vet att jag förr hellre än senare behöver stanna upp.

Innebär det att jag ständigt balanserar på en fin lina, att jag aldrig glömmer mig, släpper kontrollen och bara leker, har kul utan en tanke på energiraset som kommer dagen efter? Nej visst inte! Livet ska väl ändå levas, inte vaktas på. Men eftersom jag vet hur jag fungerar och jag vill kunna leka i många år till så får jag lägga band på mig. Precis som mamma och pappa som alltid avbröt leken när den var som roligast så är det nu min uppgift att se till att jag får ha både roligt och den vila jag behöver.


PS. För dig som har svårt att förstå hur roliga saker kan leda till stress rekommenderar jag boken Meningen med hela skiten av Nina Åkestam. Och passar man sig inte, då kan det ju bli som i boken Väggen av Pia Dellson som jag också varmt rekommenderar.

Kommentarer

Populära inlägg